Detaylı ultrason nedir?

Detaylı ultrason ya da diğer adıyla ayrıntılı ultrason muayenesi, normal gebelik takibi sırasında yapılan ultrason muayenelerinden farklı olarak yüksek görüntü kalitesiyle ve bebeğin tüm organlarının, damarlarının, kan akışının incelendiği ayrıntılı bir muayenedir.

Perinatoloji uzmanı ( riskli gebelik yan dal uzmanı ) tarafından yapılan bu muayene, halk arasında ayrıntılı ultrason, 2. basamak ultrason, renkli ultrason, dört boyutlu ultrason veya büyük ultrason gibi isimlerle de adlandırılmaktadır.

Detaylı ultrason hangi haftalarda yapılır?

Normal ve riskli gebelikte, gebeliğin iki farklı haftaları arasında detaylı ultrason incelemesi yapılmaktadır. Bu gebelik haftaları;

• 11. ve 14. gebelik hafta aralığı
  • 18. ve 24. gebelik haftaları aralığı
Detaylı ultrason incelemesini hangi doktor yapar?

Günümüzde ülkemizde bu incelemeyi perinatoloji uzmanı ( riskli gebelik uzmanı ) veya bu konuda kendisini özellikle yetiştirmiş radyoloji uzmanları yapmaktadır. Ancak perinatoloji uzmanı aynı anda kadın doğum uzmanı olması nedeniyle, anne ve bebek sağlığına daha bütüncül bakabilmektedir.

Detaylı ultrason incelemesi neleri gösterir?

Detaylı ultrason incelemesi anne ve bebeğin bir bütün olarak incelenmesidir. Ancak özellikle bebek ve bebeğin bulunduğu ortam hakkında daha ayrıntılı bilgi verebilmektedir. Özellikle ağır anomalisi olan bebeğin tespiti ve anne sağlığı için gereken işlemin yapılması, bu işlemin aslında yegane nedenidir.

Detaylı ultrason bebek için neden önemlidir?

Anne karnında bulunan bebeğin bazı durumları vardır ki müdahale ile düzeltilebilir veya hafifletilebilir. Bu nedenle belirlenen haftalarda bu incelemenin yapılması bebeğin sağlığı için son derece önemlidir.

Detaylı ultrason incelemesi neleri göstermez?

Sanıldığının aksine detaylı ultrason çoğu hastalığı göremez, örneğin otizm, SMA, Klinefelter, diğer kas hastalıkları, metabolik hastalıklar ve çoğu genetik hastalığın ultrason bulgusu olmaması nedeni ile anne karnında tanı konulamaz.

Down sendromu detaylı ultrason ile görülür mü?

Down sendromu ( trizomi 21 ) ultrason incelemesinde %60 oranında bulgu vermektedir. %40 oranında detaylı ultrason ile down sendromu görülemez.

Detaylı ultrason sırasında rahim ağzı ölçülür mü?

Detaylı ultrason incelemesinin bir parçası da anne rahim ağzının incelenmesidir. Rahim ağzı yetmezliği tanısı bu haftalarda konulabilir. Alınacak önlemlerle bebeğin kaybının önüne kısmen geçilebilir.

Detaylı ultrason ile hangi hastalıkları tahmin edilebilir?

Detaylı ultrasonda bulgu verebilen hastalıklar;

• Gebelik zehirlenmesi,
  • Rahim ağzı yetmezliği,
  • Erken doğum,
  • Gelişme geriliği,
  • Gizli şeker hastalığı.
Detaylı ultrason muayenesi neden sadece ultrason değildir?

Gebeliğin önemli haftaları olan 12. hafta ile 20. haftalarında yapılan muayene ile sadece bebek değil anne adayı da değerlendirilmektedir. Eski dönemlerde ultrason incelemesi ile sadece bebeğe bakılırken, günümüzde artan bilgi ve tecrübe ile riskli gebelik uzmanı, anne adayında gelişebilecek bazı hastalıkları tespit edebilmektedir.

Bu hastalıklardan en önemlisi gebelik zehirlemesi ve rahim ağzı yetmezliğidir. Ayrıca gizli şeker hastalığı, erken doğum riski veya bebeğin gelişim geriliği gösterme olasılıkları da bu muayene ile tespit edilebilmektedir.

Detaylı ultrasonda anne adayının cilt yapısı ve kilosu neden önemlidir?

Ultrasonografi cihazının yaymış olduğu radyo dalgalarının bazı anne adaylarının cildinden geçişi daha zor olmakta veya kilolu olan anne adaylarında yine benzer neden ile görüntü kalitesi düşmektedir. Bu nedenle bazen inceleme ertelenebilir veya MR istenilebilir.

Detaylı ultrason incelemesi kaç dakika sürer?

Bu süre tamamen anne cilt yapısıkilosu, bebeğin eşinin durumu, bebeğin suyu ve bebeğin pozisyonuna bağlıdır. Yani 30 dakikada da bitebilir, 60 dakikada sürebilir. Bazen bu bile yetmez ve bir-iki saat ara verilerek tamamlanabilir.

Detaylı ultrason tekrar yapılır mı?

Evet, zaten detaylı ultrasonda bir anormallik çıkar ise sıklıkla başka bir riskli gebelik uzmanı tarafından tekrar edilmektedir. Detaylı ultrasonun tekrar yapılmasının (3 veya 4 kez) anne ve bebek sağlığına olumsuz etkisi yoktur.

Femera Klinik sitesinden daha fazla şey keşfedin

Okumaya devam etmek ve tüm arşive erişim kazanmak için hemen abone olun.

Okumaya devam et