Kadınlarda kısırlık (infertilite) nedenleri nelerdir?
  • Yumurtalık hastalıkları
  • Rahim hastalıkları
  • Tüp hastalıkları
  • Hormon bozuklukları
  • Yumurtlama bozuklukları
  • Cinsel işlev bozuklukları
  • Sistemik hastalıklar ( tiroid, şeker, böbrek ve karaciğer hastalıkları v.b.)

Yukarıda sıralanan nedenlerin alt başlıkları da bulunmaktadır. Tüm bu nedenler ayrıntılı incelenmeli ve sonuçlar total olarak değerlendirilmelidir.

Kadında kısırlık belirtileri var mıdır?

Kısırlık bir grup anne adayında, evlenmeden önce bile tahmin edilebilir. Ancak çoğu neden herhangi bir şikayete neden olmadan, sadece evlendikten sonra ortaya çıkmaktadır. Ancak özellikle belirli şikayetler, olası yumurtlama bozukluğu ve/ veya hormon bozuklukları ve/veya rahim hastalıklarını işaret etmektedir. Bu nedenle aşağıda verilen durumlardan bir veya birkaçı sizde de varsa, sizde kısırlık şikayeti ile karşı karşıya kalabilirsiniz.

Bunlar;

• Adet düzensizliği
  • Kıllanma şikayeti
  • Bel çevresinde yağlanma
  • Yağlı cilt ve aşırı sivilce
  • Adet döneminde aşırı ağrı
  • Adet döneminde aşığı karın ağrısı
  • Kötü kokulu akıntı, ateş ve kasık ağrısı
  • Adet döneminde hiç ağrı olmaması
  • Adet kanamasının 3 günden az olması
  • Adet ortasında akıntı artmaması
  • Yumurtlama sonrası vücut ısısı artmaması
  • Anne veya kız kardeşinde kısırlık veya düşük hikayesi olması
  • 35 yaş üstü olunması
  • Kronik hastalık bulunması
  • Kanser tedavisi geçirmiş olmak
  • Atom tedavisi veya kemoterapi almış olmak’tır.

Bu durumlar, beraberinde kısırlık getirebilen durum veya şikayetlerdir. Gebelik planlamasından önce muayene ve gereken testlerin yapılması önerilir.

Kısır olup olunmadığı öğrenilebilir mi?

Evlenmeden ya da gebelik planlamasından önce yapılabilecek test ve incelemeler ile kısırlık öğrenilebilir. Bu incelemeler;

• Adetin 3. günü kadın hormonlarının ölçümü
  • Adetin 3. günü yumurta sayılması
  • Yumurtlama takibi
  • Ultrason ile rahim, rahim ağzı ve yumurtalık incelemesi
  • Antimüllerian hormon ölçülmesi (AMH)
  • Rahim filmi çekilmesi
  • Kronik hastalık araştırması yapılması

Bu testler, kadın nedenleri için başlangıçta önerilen bazal testlerdir. Hastanın durumuna göre daha da genişletilebilir.

Kısırlık anneliğe engel midir?

Kısırlık sadece anne adayı ile değil, aile birlikte değerlendirilmeli ve yol haritası aile ile birlikte çizilmelidir. Ailenin bebek istek düzeyine göre tedavi seçenekleri değerlendirilir. Çoğu aile basit tedaviler ile bebek sahibi olurken, bir grup aile defalarca tüp bebek uygulamasına rağmen gebelik elde edememektedir. Ancak günümüzde bu oran giderek azalmaktadır. Bu nedenle hep umutlu olmak ve ailenin moralini yüksek tutmak gerekmektedir.

Polikistik over (PKOS) hastalığı olanlar anne olabilir mi?

Polikistik over hastalığı, kadında yumurtlama bozukluğu ile giden sistemik bir hastalıktır. Yani sadece yumurtalık hastalığı değildir. Bu nedenle sistemik bir hastalık olduğu unutulmamalıdır. Bu hasta grubunda gebelik elde edilmesi amacı ile anne ve baba adayına bir yıl süre verilir. Bu bir yıl sonucunda gebelik elde edilmez ise basit yumurta büyültme tedavisi yapılarak gebelik kolaylıkla elde edilebilir.

Yani polikistik over hastalığı olan kadınların bir grubu bebek elde etmek için uğraşmak zorunda kalabilir. Ancak çok basit bir tedavi ile gebelik yolu da açılabilecektir.

Detaylı bilgi için göz atabilirsiniz. Polikistik Over Sendromu (PCOS)

Endometriozis hastalığı olanlar anne olabilir mi?

Endometriozis hastalığı, kadın hastalıkları içerinde tedavisi olmayan bir durum olarak yer tutmaktadır. Ancak gebeliğe engel bir durum çoğu zaman teşkil etmez. Endometriozis hastalığında normal yolla gebelik elde edilebileceği gibi gebelik elde edilemediği durumlarda tıpkı polikistik over hastalığı gibi basit tedaviler veya tüp bebek yardımı ile gebelik oluşabilir.

Detaylı bilgi için göz atabilirsiniz. Endometriozis (Çikolata Kisti)

Endometriozisli hasta gebe kaldığında hem hastalık iyileşir hem de gebelikte herhangi bir anormallik olmaz. Bu nedenle endometriozisli hastaların özel değerlendirilmesi gerekmektedir.

Femera Klinik sitesinden daha fazla şey keşfedin

Okumaya devam etmek ve tüm arşive erişim kazanmak için hemen abone olun.

Okumaya devam et