Menopoz nedir?

Sağlıklı bir kadının 1 yıl süre ile adet görmemesi tıbben menopoz tanımıdır. Ancak bu birden gelişen bir süreç değildir. Ortalama 7-8 yıl süren bir süreç sonunda kadının doğurganlık hayatı bitmektedir. Erkekten farklı olarak, kadının yumurtaları sayılıdır ve bir süre sonra üretilmemektedir.

Menopozun nedenleri nelerdir?

Menopoz, her sağlıklı kadında olması gereken doğal bir süreçtir. Belirli sayıda yumurta taşıyan kadının eninde sonunda yumurtaları tükenecektir.

Aşağıdaki kadının yaşına göre yumurta sayıları belirtilmiştir.

• Anne karnındaki 20. haftalık kız bebekte: 6-7 milyon yumurta
  • Doğumda kız bebekte: 2 milyon yumurta
  • Adet başladığında: 400-500 bin yumurta

Görüldüğü gibi kadının yumurta sayısı her yıl düzenli olarak azalmakta ve sonunda da bitmektedir. Menopoz dönemi sağlıklı her kadında olması gereken doğal bir süreçtir.

Menopozun belirtileri nelerdir?

Menopozun ilk belirtisi adet(regl) düzensizliklerinin başlamasıdır. Henüz şiddetli menopoz şikayetlerinin başlamadığı bu dönemlerde adet (regl) araları önce sıklaşır, 10-15 günde bir adet olunurken, bir süre sonra adet(regl) araları açılmaktadır ve sonunda adet tamamen kesilir. Sonrasında da menopozun şiddetli olabilen şikayetleri başlar. Bunlar;

• Ateş basması (vazomotor şikayetler )
  • Uyku düzeninin bozulması
  • Sinirlilik
  • Yüzde ve gerdanda kızarıklık
  • Vajinal yanma ve kuruluktur.
Erken menopoz nedir? Menopoz hangi yaşlarda görülebilir?

Normal menopoz yaşı 48-52 yaş aralığı olarak kabul edilir. Menopoza girme yaşı, kadının kendi annesinin menopoza girme yaşı ile benzerdir. Yani genetik olarak aktarılmaktadır.

Ancak 40 yaşından önce menopoz olması erken menopoz olarak kabul edilir. Erken menopoz neden olacağı sağlık sorunları nedeni ile son derece önemlidir ve takip edilmelidir.

Öncelikle erken menopozun nedeni bulunmaya çalışılmalı, sonrasında kadının hormon düzeylerine göre eklemeler yapılmalı, kemik erimesinin önüne geçilmeye çalışılmalıdır. Sıklıkla bir tiroid hastalığı olan hashimato hastalığı ( hipotiroidi ) veya eşlik eden başka bir kronik hastalık yumurtalıkların erken bitmesine neden olabilecektir. Ancak çoğu vakada da ailevi olarak erken menopoz gelişebilmektedir.

30 yaşın altında menopoz ise kesinlikle bir anormalliğe işaret etmektedir. Ayrıntılı araştırılmalıdır.

Yalancı menopoz nedir?

Bazen, kadın belirli bir süre adetten kesilebilir. Yaşı da uygun ise kendisini menopoza girmiş olarak hissedebilir. Ancak bu durum geçici olabilir ve bir süre sonra adet(regl) kanaması tekrar başlayabilir. Bazen bir kötü haber almak, bazen bir tiroid hastalığı olması bazen de basit bir depresyon bile adet görmeye engel olabilmektedir. Bu nedenle geçici adetten kesilen kadının ayrıntılı incelenmesi gerekmektedir.

Menopoz ilaçlarla geciktirilmeli midir?

Menopoz son derece doğal bir süreçtir ve engellenemez. Yani menopoza girmeyi engelleyen bir yöntem yoktur. Ancak menopoz şikayetlerini geçirmek ve bir süre daha kanama olmasını sağlamak amacı ile hormon ilacı verilebilmektedir. Eski yıllarda çok yaygın kullanılan bu ilaçların, son yıllarda meme kanseri ile ilişkilendirilmesi nedeni ile bırakılmıştır. Sadece şiddetli ateş basması şikâyeti olan kadınlarda kısa süreliğine kullanılabilmektedir. Yani menopoz durdurulamaz bir süreçtir. Sadece ilaçla şikayetleri geçiştirilebilir. Ancak bu ilaçların da riskli ilaçlar olduğu unutulmamalıdır.

Menopoz önceden tahmin edilebilir mi?

Menopozun tespit edilmesinde kadınlık hormonu olan FSH hormonu yaygın olarak kullanılmaktadır. FSH’nın yükselmesi menopoz için uyarıcıdır. Ek olarak son yıllarda Anti müllerian hormon (AMH) ölçülerek menopoz tahmin edilmeye çalışılmıştır. Ancak sonrasında AMH’nın menopoz yaşını göstermede yeterli ve doğru sonuç vermediği tespit edilmiştir. Günümüzde AMH, sadece bebek tedavisi amacı ile hormon alacak hastaların yumurtalık rezervlerini belirlemek ve verilecek olan hormonun dozunu ayarlamak için ölçülmektedir.

Menopoz süreci kadını nasıl etkiler?

Östrojen hormonu, kadının kas iskelet sisteminden, beyin ve meme dokusuna ve tüm genital bölgesini destekleyen muhteşem bir hormondur. Bu hormonun vücuttan çekilmesi durumunda tüm vücut etkilenecek ve kadında bazı değişimler olacaktır. Bu değişikliklerin bir kısmı;

• Meme dokusunda küçülme
  • Vajinal kuruluk ve ilişkide acıma
  • Boyda kısalma ve kamburluk oluşması
  • Düşünsel fonksiyonlarda gerileme
  • Yağ dokusunun dağılımının değişmesi ve kadının kilo alması
  • İdrar kaçırma veya tutamama olabilir.

Ancak bu durumlar, sosyal hayatı etkileyecek seviyede değildir. Bu nedenle menopozdan korkmamak, ancak menopoza hazırlanmak gerekir.

Menopozdan sonra dikkat edilmesi gerekenler nelerdir?

Doğal bir süreç olan menopozda sağlıklı bir hayat sürebilmek için yapılması gerekenler vardır. Bunlar içerisinde bir grubu kadının değiştirebileceği durumlar iken bir grubunu engellemek mümkün değildir. Ancak şiddeti azaltılabilen bu durumlara örnek verecek olursak;

• Meme kanseri ile mücadele
  • Kemik erimesi ile mücadele
  • Yumurtalık ve rahim kanseri ile mücadele
  • Zihinsel fonksiyonları dinç tutmak için mücadele
  • Tiroid bezi ve diğer kronik hastalıların erken işaretlerini tanıma
  • Kilo ile mücadele
  • İdrar kaçırmaya karşı mücadeledir.

Sağlıklı menopoz hayatı için yıllık muayenelerinizi aksatmamanızı öneririz.

İstanbul Ataşehir’de konumlanan Femera Klinik olarak amacımız ihtiyaç duyduğunuz kadına dair tüm sağlık sorunlarında yanınızda olmak.

Frame 23